Monday, December 6, 2010

Politik Kita Part 1



tengah duk syok layan game liverpool kat mamak tiba-tiba lak astro kene potong..
apa la mamak nie,duet banyak tapi xreti nak bayar bil..
nasib baek aku nie bukan nyer die hard fan liverpool..
tapi aku tengok kawan-kawan aku semua muka frust jer..
semua disebabkan xdapat tengok bola..

aku kagum tengok penyokong EPL nie..
even team diorang kalah..diorang stay juga menyokong pasukan kegemaran diorang..
aku memang respect giler..
bukan senang nak ada semangat macam nie..

keadaan nie berlainan pulak ngan landskap politik negara kita..
kalau sesuatu 2 kalah ker..menang ker..kadang-kadang belum sempat lawan pun diorang dah tukar parti..
kenapa yer??
alasan yang selalu kita dengar:
1. untuk kepentingan rakyat..
2. kepimpinan dah tak relevan..
3. saya memperjuangkan islam
3. presiden parti gila kuasa
dan macam-macam lagi..

selalu kita dengar benda nie terjadi dekat belah pakatan rakyat..
itu pun sebab tv semua nak sibuk bercerita pasal pakatan rakyat..
glamour jugak pakatan rakyat nie haha..
kalo citer pasal BN mesti pasal menteri bagi bantuan..xpun bini PM beri ucapan..
kalau ganas sikit menteri buat lawatan..

berbalik pada topik asal..
aku tertanya apa sebenarnya pegangan ahli politik negara ini??
apa prinsip diorang??
hebatkah barisan nasional kerana ramai yg keluar pakatan menyokong BN??
tapi dimanakah kekuatannya??
pada huruf B nyer kah??atau N nyer kah??
atau pada pimpinannya kah??
aku nak huraikan semua nie..
aku nak cari kebenaran sebenar...
kata orang xkenal maka x cinta..mana lah tahu hati ku akan terpaut pada BN??(agaknyer lah)

kita dapat melihat bahawa BN baru jer memenangi 2 pilihan raya kecil baru-baru ni..
adakah itu penentu kekuatan BN buat masa ni??
ada yang kata ya..ada yang kata maybe la..ada yang kata tidak..
tapi itu semua hak masing-masing..kita kan bebas bersuara???

pilihan raya umum pun dah semakin hampir..
walaupun kita nie pegang satu undi jer..
tapi kita kena jugak buat research..
kata orang jangan menyesal di kemudian hari..

lantaran aku pun dah free sekarang..
aku nak terangkan semua nie menurut kacamata seorang TUKANG KATA...




No comments:

Post a Comment